LIVE

Folkbladet 2012-12-12
Betyg 5/5

Vågat och vackert vemod – tar ställning mot hatet

Kaja och Tetra bjöd på en julkonsert som spränger fantasins gränser, skriver en lycklig Gunnar Wiklund.

Sju starka kvinnor från grupperna Kaja och Tetra har slagit sina påsar ihop och ger oss en föreställning som torde sakna motstycke bland årets julkonserter. Den är både annorlunda och traditionell, i det att den hämtar musiken från många olika kulturer runt om i världen, samtidigt som den bottnar i vår egen verklighet.

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om den imponerande musikalitet som genomsyrar allt, om den scennärvaro som utstrålas och om det fullständigt självklara sätt dessa kvinnor lyckas få de olika stilarna att smälta samman, utan skarvar, men med respekt för varje enskild del.

Livet Nords sinnliga fiol, Camilla Åströms vemodiga dragspel och Jenny Kristofferssons tvära kontrabas ger klangbotten åt de fyra sångerskorna i Tetra.

De sjunger inte bara vackert, utan med stråk av svärta som bara kan åstadkommas genom livserfarenhet och fullständig inlevelse i texterna.

Det som till slut ändå stannar kvar är de sju kvinnornas mod att väva in ett ställningstagande i sin musik: för mänskligheten och livet, mot hatet och inskränktheten. I andra akten tänds ljus för de som inte får passera gränser och för de gamla som utsätts för Caremas riskkapitalism. I "Stjärnorna finns här" ifrågasätts hela världsordningen, odogmatiskt men med glöd och Kent Anderssons "Vingen" spränger fantasins gränser.

Att det kan kombineras med ett Luciatåg från Neapel och en gripande "Stilla natt" är genialt. Kaja & Tetra påminner oss om att hatets förespråkare faktiskt är en minoritet. Trots allt är det vi som vill leva tillsammans och hålla ihop mot mörkrets krafter som är flertalet.

Det känns redan litet ljusare, tack för det!

/ Gunnar Wiklund

Göteborgsposten 2012-12-06
Betyg 4/5

För andra året kan man fira Midvintervaka på Aftonstjärnan med folk- och världsmusikgrupperna Kaja och Tetra.

I går var det premiär för årets upplaga. Trion Kaja har bytt basist sen sist och med Jenny Kristoffersson på kontrabas innebär det idel kvinnor på scenen, nästa hela kvällen i alla fall.

Föreställningen blandar musik från olika traditioner med gamla och nya texter. Allt genomströmmat av en sorts sinnlighet. Utan att det blir sentimentalt. Ibland skruvas känslorna upp så man blir tårögd, som i den makedonska folksången Jovano kryddad med lite Lusse Lelle, när tonerna från Livet Nords fiol svävar iväg och tränger rakt in i hjärtat. Eller i Maria Stellas varma sång i låten Midvintertid. Eller den överjordiskt vackra stämsången som det bjuds generöst på hela kvällen.

Men det börjar med en lussevisa till mungiga och trummor, de sju artisterna tågar in på led bakom ryggen på publiken med pappersstjärnor på långa pinnar, sen bankar det på dörren och in kommer Lucas Stark och svär, han kör en liten monolog om julen som han inte har nån kläm på eftersom han växte upp i ett kollektiv på 70-talet, det känns inte riktigt som den passar in i resten av föreställningen, men ok, det ger ju en aning om att det här inte är någon vanlig julshow.

Efter pausen blir det luciatåg med Sankta Lucia på italienska, den funkar mycket bättre live än på skivan, och så blir det Stilla natt på tre språk. Det blandas friskt, en medeltida ballad kan till exempel omärkligt övergå i något grekiskt. Och det spelas på kalebass, små klockor och handbjällror. Även adventsstjärnorna blir till rytminstrument. En rap kompad av bas och adventsstjärnor hör till höjdpunkterna.

Kul är också sången på teckenspråk, utan komp. Premiärpubliken knäckte gåtan raskt och började sjunga redan efter ett par takter. Undrar hur det går ikväll? Midvintertid spelas även ikväll och imorgon innan gänget drar på turné och återkommer till Göteborg 20-21 december.

/Ulla Sundström

ALBUM

Folkbladet 2012-11-16
Betyg 4/5

XExotiskt. Har ni redan Elvis och Yngve Stoors julskivor är det här ett bra komplement. Både hemvävt och exotiskt, utan att bli krystat. De båda folkmusikgrupperna Kaja & Tetra (sex kvinnor och en man) har slagit sina påsar ihop och levererar sånger från olika världsdelar med julhelgen som gemensam nämnare. Snygg stämsång, Livet Nords sensuella fiol, Camilla Åströms balkanfärgade dragspel och en lagom kryddning med diverse slagverk är ett recept som räcker långt. Suveräna inledningsspåret "Lusse lelle" i reggaetakt, en stämningsfull "Santa Lucia" på italienska och vemodiga tangon "Midvintertid" är höjdpunkter. Alla texter i separat häfte.

/ Gunnar Wiklund

Betyg 4+/5

Svängigt Kalejdoskopiskt Midvinterljus

Sättet att fira & sjunga in julen (& midvintern) skiljer sej från land till land, från kultur till kultur. I Sverige är det mycket Lucia, advent & julafton, men rätt tyst om midvinter. Tills förra året (eller ja, det började egentligen lite lätt 2010), då grupperna Kaja (Livet Nord, Camilla Åström & Daniel Wejdin) ock Tetra (Ingrid Brännström, Sanna Källman, Anna Ottertun & Maria Stellas) körde Midvintervaka på Teater Aftonstjärnan, Hisingen, Göteborg.

Skivan 'Midvintervaka' som kommer nu är förvisso en julskiva, men inte något av det nostalgiska kommer-du-ihåg-din-barndoms-ljuva-jul-skiva som vi i detta land kommit att förknippa med julmusik (ock för vissa av oss kommit att mer eller mindre avsky). Nä det här är fest & dans. Detta är folkmusik från både här & där, gärna på en ock samma gång. Eller för att citera skivbolaget Kakafon: "Med saffransdoftande sånger och kanelkryddade låtar kokas en rykande het julebrygd på karibiska, nordiska, grekiska, arabiska och östeuropeiska tongångar." Visst finns här traditionella julsånger som Santa Lucia (japp den framförs på italienska), men personligen tycker jag att juletiden är alldeles för kort lyssningstidshorisont för en platta som Midvintervaka.

Gillar du någon / några av nedan uppräknade grupper, där en eller flera av Kaja & Tetra medlemmarna ingår, kommer du med största sannolikhet att som jag snöa in med Midvintervaka tills vi åter ställer om våra klockor till sommartid: Ale Möller Band, Kultration, New Tango Orquesta, Ára, Gothenburg Yiddish Orchestra, Räfven, Amandakören.

/ Lennart "Mr Z" Olausson

IKON1931 2012-11-27
Betyg 4/5

Julplatta som räcker länge

Musikerna i de två grupperna Kaja och Tetra bjuder in oss till att fira årets mörkaste tid, Midvintern, på nya släppet "Midvintervaka". Medlemmarna i banden är några av vårt lands mest framstående folk- och världsmusiker som även spelar i grupper som Ale Möller Band, New Tide Orquesta, Kultiration med flera. På detta album blandar man och ger. Vi får möta musik som inspirerats av olika länder, språk och kulturella preferenser. Vi får svenska och grekiska Staffansvisor, Santa Lucia på italienska och en nyskriven midvintertango.

Det började för två år sen då musikerna i Kaja och Tetra skapade en julshow, en slags modern Midvintervaka med inspiration från olika folkmusiktraditioner: "nordisk, grekisk, arabisk, keltisk, romsk, makedonsk, italiensk och karibisk folkmusik, klezmer och tango". Denna julshow har nu blivit en platta. En platta som kommer räcka länge. Julplattor kan ju stundtals vara rätt tråkiga (och kännas som att man hört dem förut). Så är det inte med Midvintervaka. Det är inget som du hört förut, utan en platta som kommer räcka mycket länge.

/ Mattias Gustavsson

Norran 2012-12-05
Betyg 4/5

VÄRLDSFOLK. För ett par år sedan möttes trion Kaja (inte att förväxla med Kraja från Umeå) och kvartetten Tetra i Göteborg för en gemensam julkonsert. Den gav mersmak och nu finns den på skiva. De markerar genast tonen; första melodin börjar "Joyeux Noël, Merry Christmas, Feliz Navidad" för att övergå i "Lusse lelle" och makedonska "Jovano jovanke" i 7/8-takt. Även om här finns flera svenska julsånger är det i högsta grad en internationell blandning. Kaja spelar fiol, dragspel och bas, Tetra bidrar med sång, cello och slagverk. Bland flera fina julsånger från Grekland, Haiti, Sudan med mera står Sankta Lucia, på italienska, i särklass, med vacker stämsång i balkantradition, men även med anknytning till julaftonens höjdpunkt – Lady & Lufsen.

/ Ulf Torstensson